Zijn je Workouts de oorzaak van huidproblemen?

Zijn je Workouts de oorzaak van huidproblemen?
KRIJG IK EEN MOOIERE EN BETERE HUID VAN SPORTEN?

Een goede huidconditie is afhankelijk van de juiste levensstijl-keuzes; optimale voeding, matige lichaamsbeweging en het juiste huidverzorgingsregime. Echter, voor zover lichaamsbeweging wordt aanbevolen voor een gezonde geest en lichaam, kunnen sommige vormen van lichaamsbeweging bijdragen aan huidbeschadiging en ontstekingen en werken juist die gewilde gezonde gloed tegen. Dus, wat is de beste manier om voor je huid te verzorgen als je van sporten houdt?

TRAIN JE TEVEEL?

Volgens een onderzoek uit 2008, gepubliceerd in Free Radical Biology and Medicine, heeft intensieve training (dicht bij de maximale hartslag) gedurende langere perioden een negatieve invloed op de huid. Vrije radicalen, die ontstaan bij inspanning en door zonlicht en milieuverontreiniging, hebben invloed in onze lichaamscellen. Een goed voorbeeld zie je bij de te vroeg verouderde huid van marathonlopers, het resultaat van de gecombineerde effecten van interne schade door vrije radicalen door extreme fysieke inspanning. Dus matiging is ook hier de sleutel.

OPLOSSING: De ideale cosmeceutische ingrediënten om deze schade tegen te gaan zijn antioxidanten.
Vitamine C (L-ascorbinezuur) – in Synergie Skin Pure-C-kristallen – om de weefselgroei en -reparaties te verbeteren, en vitamine B3 (niacinamide) – in Synergie Vitamine-B serum – om de immuniteit van de huid te vergroten en de huidbarrière te versterken van milieuschade.

Vitamine B

DE IMPACT OP JE HUID

Naast schade van vrije radicalen door overmatige lichaamsbeweging, is er een minder bekende bijwerking van workouts met een hoge impact, zoals hardlopen. Gerenommeerd plastisch chirurg en anti-aging auteur Dr. Gerald Imber stelt: “Elke high-impact oefening veroorzaakt een schok voor de huid”. Net zoals borstweefsel dat niet wordt ondersteund tijdens trainingen met een hoge intensiteit, kan het beuken van de stoep of harde ondergrond de verbindingen in de huid aantasten en het collageen en elastine in de huid beschadigen. Dit leidt tot uitzakken en verslappen van de huid. Het gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar het is een van de nadelen van regelmatige hardloopsessies.

IS JE HUID OVERVERHIT?

Voor de meesten van ons verbetert lichaamsbeweging de bloedstroom door ons lichaam. Dit levert positieve voedingsstoffen op voor onze huid, terwijl we ook efficiënter celafval en gifstoffen verwijderen. Voor mensen met huidpigmentatieproblemen zoals melasma, is het belangrijk dat je niet overmatig oefent. Oververhitting van het lichaam kan de melanocyten wakker maken – de cellen die pigment produceren. Mensen met rosacea moeten de temperatuur laag houden om warmte te verliezen zodra de bloedvaten uitzetten, anders zal de roodheid verergeren.

OPLOSSING: low-impact oefeningen en zwemmen zijn hier de beste opties.

WAT VEROORZAAKT BREAKOUTS NA HET SPORTEN?

Leuk weetje; zweet is steriel!

Het is niet jouw zweet dat puistjes veroorzaakt, het is de vochtige omgeving en oppervlakteverontreinigingen op de huid die een omgeving creëren waarin bacteriën kunnen gedijen. Een andere veel voorkomende uitbarsting, die gepaard gaat met lichaamsbeweging, zijn de vlekken op je borst en rug. Dit wordt ‘acne-mechanica’ genoemd en komt door de wrijving tussen je natte trainingsuitrusting en je huid, met als resultaat kans op ontstekingen en verstopte poriën.

Tijdens je training is het belangrijk om je gezicht daarom niet aan te raken – sportscholen zijn een bron van bacteriën en andere microben die op de handgrepen, gewichten en lockers zitten. Zorg ervoor dat je je haar weghaalt bij je gezicht om overmatig aanraken te voorkomen, en ook omdat veel haarproducten comedogene (poriënverstopping) oliën bevatten die juist puistjes verergeren.

workouts

DE IDEALE HUIDVERZORGINGSPRODUCTEN BIJ JE WORKOUTS

Als je liever buiten traint, is je nummer één huidverzorgingsproduct een zonnebrandcrème. Probeer vóór 10.00 uur en na 16.00 uur te sporten om de schadelijke UV- en infraroodstraling (IR) te vermijden. De beste ingrediënten om je huid te beschermen tegen zowel UVA-, UVB- als IR-straling zijn zinkoxide en titaniumdioxide, te vinden in: ÜberZinc Moisturizer, ÜberZinc Body en in de foundations van Synergie Minerals als je liever sport met make-up!

Het is ideaal om naar de sportschool te gaan met een fris gereinigd gezicht. Veel van ons geven er echter de voorkeur aan dagelijks make-up te dragen. Kies in dit geval een make-up van hoge kwaliteit zonder enige twijfelachtige ingrediënten (zoals Synergie Minerals als workout make-up). Mijn make-up tijdens mijn workout is Second Skin Crush – het is waterbestendig, zelfs na een 1-uur-spin-sessie!

Na mijn training gebruik ik UltraCleanse om make-up, zweet en onzuiverheden weg te halen die zich tijdens intensieve training opbouwen.

Synergie Skin NL cleansers

Over het algemeen wegen de voordelen van lichaamsbeweging voor een optimale huidgezondheid ruimschoots op tegen de negatieve effecten. Net zoals onze huid de ideale verzorgingsproducten vereist voor de beste resultaten, zo ook onze gezondheids- en trainingsroutine. Wil je je huid in topconditie houden, pas je trainingsroutine aan je huidtype. Regelmatige training van lage tot gemiddelde intensiteit, in combinatie met goede voedingsstoffen en huidverzorgende antioxidanten, is de ideale manier om je gezonde glans te behouden.

Weet je niet zeker welke producten geschikt zijn voor jouw huidtype? Ga naar onze “Analyseer je huid“-pagina om je routine te vinden,

 

SKIN CONFIDENCE STARTS HERE

Synergie Skin Nederland